Loading
Awareness campagne (2019)

Slowing Down Fast Fashion

Een 'slow fashion' campagne in de meest overconsumerende tijd van het jaar

Het probleem

De textielindustrie is een van de grootste vervuilers van onze planeet

Door overconsumptie belandt er jaarlijks 145 miljoen kilo kleding op afvalhopen. 

Dit komt voornamelijk door fast fashion ketens die elke maand nieuwe collecties uitbrengen zodat wij kunnen shoppen. Doordat we zoveel kleding weggooien, maar ook door de manier waarop het geproduceerd wordt, is de kledingindustrie verantwoordelijk voor een groot deel van de totale CO2-uitstoot. Met ‘Slowing Down Fast Fashion’ willen we aandacht creëren voor dit probleem.

Het resultaat

 

Fast fashion letterlijk verlangzaamt

Op de meest overconsumerende dag van het jaar, Black Friday, namen we geluiden op in fast fashion winkels, die we via een systeem door vertaalden naar een weefpatroon. Vervolgens weefden we ‘de geluiden’ tot een lap > letterlijk verlangzamen van fast fashion. Het kostte ons 72 uur om dit te weven.

Slowing Down Fast Fashion werd tentoongesteld in de Swapshop in het centrum van Rotterdam. Op deze manier konden we niet alleen de ideologie van het project laten zien, maar hadden we ook de mogelijkheid om consumenten een nieuwe, duurzame manier van winkelen te laten zien. We communiceerden ons project door labels met een QR-code te verspreiden in fast fashion ketens als ZARA en H&M. De QR-code op de labels leidde naar de locatie van de expositie.

Back To Top