Een 'slow fashion' campagne in de meest overconsumerende tijd van het jaar
Het probleem
De textielindustrie is een van de grootste vervuilers van onze planeet
Door overconsumptie belandt er jaarlijks 145 miljoen kilo kleding op afvalhopen.
Dit komt voornamelijk door fast fashion ketens die elke maand nieuwe collecties uitbrengen zodat wij kunnen shoppen. Doordat we zoveel kleding weggooien, maar ook door de manier waarop het geproduceerd wordt, is de kledingindustrie verantwoordelijk voor een groot deel van de totale CO2-uitstoot. Met ‘Slowing Down Fast Fashion’ willen we aandacht creëren voor dit probleem.
Het resultaat
Fast fashion letterlijk verlangzaamt
Op de meest overconsumerende dag van het jaar, Black Friday, namen we geluiden op in fast fashion winkels, die we via een systeem door vertaalden naar een weefpatroon. Vervolgens weefden we ‘de geluiden’ tot een lap > letterlijk verlangzamen van fast fashion. Het kostte ons 72 uur om dit te weven.
Slowing Down Fast Fashion werd tentoongesteld in de Swapshop in het centrum van Rotterdam. Op deze manier konden we niet alleen de ideologie van het project laten zien, maar hadden we ook de mogelijkheid om consumenten een nieuwe, duurzame manier van winkelen te laten zien. We communiceerden ons project door labels met een QR-code te verspreiden in fast fashion ketens als ZARA en H&M. De QR-code op de labels leidde naar de locatie van de expositie.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we ervan uit dat je ermee instemt.Oké